Laaaang pause og oppskrift på en variant av ølvott.

Temmelig nøyaktig 1 år og 11 måneder. Jaja, slik kan det gå :)

Jeg har hodt på med mye i disse 2 åra. Ny jobb blant anna. Og jeg har strikket. En mengde. Skal ikke vise alt jeg har gjort i denne tida, men tar heller opp tråden omtrent herfra.

Planene er ihvertfall klare. Jeg har noen nestenferdigeprosjekter. Øl/vinvott, et par votter som heter Perianth og tennbrkettskjulere.

Øvottene tok itt av i sommer. Jeg strikket 20 par på rappen da mange av mine kollegaer ønsket seg en slik. Jeg så en ferdig og fant så ut hvoran jeg skulle gjøre det.

Så videreutviklet jeg den itt siden mange ikke drikker øl, men vin. Hvordan få glass med stett i votten? Null problem :)

Og her er oppskriften min, men kanskje ikke så veldig proft nedskrevet.
Jeg bruker pinner 2,5 /3 og garn som passer til det. Stort sett lima fra drops.
Legger opp 48 masker og strikker vrangbord etter valg. For min del 1 vridd rett 1 vrang. Passe lengde.
Legger ut til 60 masker etter vrangbord. Sånn ca, her tilpasser jeg litt etter valgt mønster.
Strikker så skaftet passe langt. Ca 20 omganger eller som du vil ha det. Så strikker jeg inn en tråd av annen farge, slik som når jeg strikker hæl på russersokk. Er det kjent for deg? Denne tråden strikker jeg over havparten av maskene, altså 30. Bruk en helt annen farge slik at den er lett og se. Så strikker du vanlig mønster rundt og rundt sånn ca 60 omganger. La pinnene sitte i, ikke legg av.
Og her kommer det som ikke er så lett å forklare. Nå plukker jeg opp masker på hver side av den tråden jeg strikket inn etter skaftet. Og drar ut denne tråden. Da skal du få en åpning med 30 masker på begge sider. Så bretter du votten sammen og strikker den ene siden av dette sammen med den ene siden på slutten. Jeg passer her alltid på å få sammenstrikkingen på innsiden av votten, det blir finest (synes jeg, ellers blir det en litt opphøyet stripe) Sammenstrikkingen skjer ved å strikke sammen 1 m fra hver pinne og så felle av. Så skal du gjøre dette på andre siden. For å få dette på innsiden her har jeg en skikkelig vri innsidenutteknikk. Må tenke litt hver gang og være forsiktig så maskene ikke sklir av. Jeg har kun en pinne på hver sde og surrer litt tråd rundt slik at maskene holder seg på pinnen. Så strikker jeg sammen på samme måte. Nå er votten pinneløs og det er greit å vri den tilbake. Jeg vrenger ikke innsiden av votten ut, men det blir å vrenge innsiden av der flaska skal være ut om du skjønner? Du ser hele tiden rettsiden av strkketøyet. Beklager trælete forklarng på denne sammenstrikkingen. Du kan helt sikker gjøre det på enklere mte også. Til bunn har jeg valgt å hekle en runding. 2 lm, 6 fm i første lm. 2. omg. 2 fm i hver fm = 12. 3. omg.1 fm i 1., 2 fm i 2.Gjenta omg ut = 18. Øk med en fm for hver omg frem til du har 48 masker. Sys i bunnen av votten. Jeg passer på å ha omgangsskiftet i bunn av votten.
På de jeg har kalt ølvinvott har jeg heklet bunn frem og tilbake. Da blir det en åpning over halve ringen. Syr den fast, men ikke over hele ringen. Ta et vinglass og se hvor mye sommå være åpent for å få stetten igjennom. Se på bildet jeg har lagt ut. Lag en hempe på den løse siden av bunn, sy en knapp i votten og du kan bruke den til vinglass også.

Hvis noen vil prøve og dere står fast så bare spør. Så skal jeg prøve og hjelpe dere.

Lykke til.

Én kommentar

elin

02.12.2012 kl.20:53

Heisann!

Ja her har jeg jo vært innom før da. :-) Koblet ikke når vi begynte å se på vottene dine på FB. :-)

Flotte ting du strikker.

ha en fin kveld! :-)

Skriv en ny kommentar

strikkefrua

strikkefrua

2, Løten

Her kommer jeg til å blogge mest om mitt håndarbeid, men av og til om andre ting som opptar meg.